"If adventures do not befall a young lady in her own village, she must seek them abroad"
- Jane Austen

"Don't cry because it's over - smile because it happened"

keskiviikko 27. elokuuta 2014

Pala Suomea maailmalla

Minulla on aina ulkomailla asuessani ollut mukana vähintään muutama suomalainen asia muistuttamassa kodista, ja nyt kun olen muuttanut ulkomaille pysyvästi suomalaisia sisustus- ja käyttötavaroita on tietenkin enemmän kuin koskaan. Yhtenä päivänä kiersin huvikseni asuntoa ja napsin kuvia kaikista minun ja meidän suomalaisista tavaroista, ja niitä löytyi yllättävän paljon!

Olohuoneessa:

Pakko puhua ihan erikseen näistä meidän uusista verhoista! Muutosta saakka olen halunnut vaihtaa olohuoneemme ikävät, luonnonvalkoiset ja ruskeat verhot, mutta kirkkaanpunaisten sohvien kanssa on ollut hieman vaikea löytää sopivia. Onneksi eräänä päivänä kaveri sanoi Facebookissa löytäneensä meille ihan täydelliset verhot, ja hän oli kyllä oikeassa!


Nämä ovat Vallilan uuden malliston Aurajoki-verhot, ja heti niiden ilmestyttyä kauppoihin oli pakko tilata pari. Nyt voin nauttia kesäillasta jokirannassa joka ikinen päivä! <3

Sitten löytyy tietysti lasitavaraa (ja nuo kävytkin ovat Suomesta, poikaystäväni toi ne mökiltä)...


... kirjoja ja lehtiä (muutama vanha Mondo, ja tilaan tänne Trendiä)...


... Marimekon pussukoita...


... Reinot ja lisää Marimekkoa.


Keittiössä taitaa olla eniten kaikkea suomalaista, esimerkiksi magneetteja...



... juotavaa (ekassa kuvassa poikaystäväni Kossu, Valhalla, Salmari ja Jallu, tokassa minun lonkeroni)...


... Muumi-keksipurkki ja vielä enemmän Marimekkoa...


... fammulta peritty kahvipurkki (jossa nykyään jopa säilytetään kahvia)...


... Muumi-mukeja (minulla 6 kpl, poikaystävälläni 4 kpl) ja laseja...


... Savonia-aterimet ja Fiskarsin veitsiä...


... Iittalan Origo-kulhoja ja Fiskarsin sakset (noiden lisäksi minulla on myös samanlaiset vihreänä + kynsisakset).


Ruokapuolelta löytyy puolikkaan pakastimen verran ruisleipää, sinappisilliä (itse en koskisi, mutta poikaystäväni rakastaa sitä)...


... ranskanperuna-, glögi- ja piparkakkumauste, kardemumma, Taffelin American dipmixiä, ja kaapillinen täynnä salmiakkia (taas kerran poikaystäväni juttuja - minullakin on vaikka kuinka paljon karkkia Suomesta, etenkin irtokarkkeja, mutta ne on piilotettu etten söisi niitä muuten kuin karkkipäivänä :D ).


Kylpyhuoneesta löytyy maailman parasta käsisaippuaa (ei kylläkään suomalaista, mutten ole löytänyt sitä täältä, ja se tuoksuu niin ihanalle, että pakko raahata Suomesta. Ja mainittakoon, että tuo "Kitchen hand wash" on uusi juttu, sitä ei aluksi lukenut siinä ollenkaan, joten minun saippuani asuu kylppärissä!)...


... ja Muumi-käsipyyhkeitä.


Muualla asunnossa on lisää lasitavaraa ja Mummo-seinäkalenteri...


... Marimekon laukku ja kassi...


... Kalevala-koruja (kuvassa olevan Vanamo-rannekorun lisäksi omistan Kosketus-riipuksen)...


... ja fammun tekemiä räsymattoja (keittiössä, olkkarissa ja eteisessä).


Kuvista puuttuu vielä poikaystäväni Suomi-t-paidat (toisessa "Suomi-Ruotsi 6-1" ja toisessa Kari Tapio - don't ask... :D ), ja ehkä jotain muutakin - tätä kirjoittaessa tuli mieleen vielä pari asiaa, joita en ollut alkuperäisellä kuvauskierroksella muistanut/huomannut. Näitä katsoessa tuntuu, että meillä on joka nurkka täynnä Suomi-tavaraa, mutta yllättävän huomaamattomia ne ovat loppujen lopuksi, kivasti ripoteltuna sinne tänne.

Olisi kiva kuulla mitä muut ulkosuomalaiset ovat tuoneet mukanaan!

12 kommenttia:

  1. Kiva postaus! Teillähän on ihan hurjasti Suomi-kamaa :) mulla ne on pysyny aikalailla minimissä. Mariskoolit ja marilakanat ei ole ikinä päässy ulkomaille asti kun ne on "turhakkeita" sillon kun voi vaan matkalaukullisen tavaraa ottaa mukaan. Noita Vallilan verhoja oon kyllä kattellut jo pidempään, täytynee sellaset (Helsinki-aiheiset tosin ;)) hankkia seuraavaa kämppää varten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit! Itsehän toin muuttaessa 3 matkalaukullista ja kahdelta Suomi-reissulta yhteensä kaksi matkalaukullista tavaraa, ja vanhemmatkin ovat tuoneet 2 matkalaukullista tavaraa tässä vuoden aikana, joten siinä mielessä oli helpompaa, mutta on ne kyllä olleet raskaita kotimatkoja kaikkien tavaroiden kanssa :D
      Ja nyt kun palaat Suomeen olet varmaankin vain iloinen ettei tullut raahattua mitään turhaa - itse en varmaan voisi muuttaa takaisin ilman kokonaista konttia! :)

      Poista
  2. Mä ihailen aina ihmisiä joilla Suomi-karkit pysyy nätisti kaapissa pitkäänkin, me ostettiin kolme Fasua kotiin ja ne meni kahdessa päivässä (suurimmaksi osaksiksi mun ansiosta) :) muuten meiltä ei kamalasti löydy Suomi-juttuja kotoa, parit Muumi-mukit ja sellainen Aalto tarjotin joka saatiin vanhemmilta tuparilahjaksi. Tai sit en vaan kiinnitä tarpeeksi huomiota niihin Suomi-tavaroihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mullahan ne nimenomaan ei pysy, siksi mun oma karkkisaalis on piilotettu ullakolle ja ympäri asuntoa, joista poikaystäväni sitten antaa mulle sopivan määrän karkkia lauantaisin :D Olen karkkiasioissa kuin mikäkin lapsi! Mites muuten teillä - skotti kauhisteli kerran kun olin syönyt PUOLIKKAAN Fazerin sinisen päivässä, kun taas mun mielestä yksi sellainen esim kerran viikossa on ihan asiallinen määrä :D Tuliko sun poikaystävältä samanlainen reaktio?

      Poista
    2. Ups, taisin lukea kiireissäni vähän väärin tuon karkkien piilottamisjutun :) Siis joo, silloin alkuaikoina poikaystävä ihmetteli (ja mä syön siis helposti kokonaisen levyn siinä puolessa tunnissa...) mut nykyään se jo tietää ja tajuaa et jos haluaa itse syödä yhtään Fasua niin pitää olla nopea liikkeissään tai just piilottaa se koko levy :D

      Poista
    3. Haha hyvä! Mä saan vielä paheksuvia katseita mun karkinsyönnistä, mutta ehkä munkin poikaystävä vielä tajuaa miten asiat on :D

      Poista
  3. Nuo räsymatot ovat kyllä kauniit, ja nuo verhot sopivat upeasti suomalais-skottilaiseen kotiin. :)

    Poikaystäväsi näemmä omaa hyvinkin suomalaiset tastebudsit. Kerrassaan mahtavaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olin ihan onnessani kun sain matot lattialle huhtikuussa, ja nyt nuo verhotkin tuovat iloa joka päivä :)
      Siis poikaystäväni tastebudsit ovat huomattavasti suomalaisemmat kuin minun, kuin myös musiikki- ja elokuvamaku :D

      Poista
  4. Miksen ole tiennyt noista Aurajoki-verhoista!? HÄH?! TAHDON HETI! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on tämän syksyn mallistoa, tuli kauppoihin vasta tämän kuun alussa. Nyt niitä saa!! :D

      Poista
  5. Sullahan on kunnon kokoelma! :) Itse raahasin aikoinaan Espanjaan mukanani vain parit muumipyyhkeet - enempään kun ei ollut tilaa. Pandan lakuja kävin säännöllisesti ostamassa El corte Inglésistä ja jouluksi hankin glögiä ikeasta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole itsekään raahannut ennen paljon mitään suomalaisia juttuja, mutta nyt kun tulin pysyvästi, ja on vielä oma koti kimppakämpän sijaan, on ollut enemmän mahdollisuuksia sisustaa suomalaisittain. Toisaalta Turun asunnossani oli paljon Skotlanti-, Lontoo- ja muita matka-aiheisia juttuja, että kai tämä on saman asian toinen puoli :)

      Poista