"If adventures do not befall a young lady in her own village, she must seek them abroad"
- Jane Austen

"Don't cry because it's over - smile because it happened"

perjantai 1. heinäkuuta 2011

Elon merkkejä

Olen vielä hengissä, vaikka täällä sitä ei ole viime aikoina huomannut. Syy miksi en ole kirjoittanut on se, että minulla on ollut muuta tekemistä, joten hyvä vaan, eikö niin?

Koitan saada viimeistään viikonloppuna vähän juttua tänne viime viikonlopun huippumahtavasta reissustani Skotlannin ylämaihin, ja uudesta, tiistaina alkaneesta työstäni, mutta tähän väliin haluan vain jakaa pienen tarinan tämän päivän tapahtumista ennen nukkumaanmenoa.

Maanantaina sain vihdoin kirjeen Nordealta, ja olin ajatellut käyttää sitä todistamaan osoitteeni kun avaan tilin täällä - suurin osa pankeista vaatii jonkinlaisen proof of addressin, useimmiten jonkun laskun tai virallisen kirjeen. Ajattelin, että eiköhän pankin kirje kelpaa, kun laskuja ei minulle alivuokralaisena tule. Tänään ehdin vihdoin pankkiin (useimmat menevät järkevästi kiinni klo 16 tai 16.45 - mitä väliä, vaikka suurin osa ihmisistä on töissä neljään tai viiteen), ja valitsin pankkini ihan vaan sen mukaan, että juuri tämä (RBS eli Royal Bank of Scotland) sattuu olemaan torstaisin auki klo 19 asti.

Marssin siis itsevarmana pankkiin passi ja Nordean kirje kourassa, ja pääsin juttelemaan eräälle miehelle tilin avaamisesta. Hän katsoi kirjettäni, ja raapi päätään. Suomeksi olevasta tiliotteesta hän ei tietenkään saanut mitään selvää. Itse olin ajatellut, että kun kuoressa on minun Edinburghin osoitteeni, niin eiköhän se riitä. Mies kävi kysymässä, ja palasi kertomaan huonot uutiset: koska hän ei tiedä mitä kirjeessä lukee, ja koska varsinaisessa tiliotteessani oli Suomen osoitteeni, niin kirje ei kelvannut. Pikkasen pänni. Seuraava keskustelunpätkä kuitenkin auttoi hiukan:

Mies: Olen pahoillani, mutta tämä ei kelpaa. Näen kyllä, että tämä on tiliote, mutta koska en tiedä mitä siinä lukee, ja koska siinä on Suomen osoitteesi, niin en voi sääntöjen mukaan käyttää tätä. Onhan se tyhmä sääntö...
Minä: Meillä ei ole mitään sellaisia sääntöjä.
Mies: Ei niin, koska te skandinaavit ette ole yhtä tyhmiä kuin me.
Minä: :D

Joten tiliä en saanut, mutta ainakin sain oikeata sympatiaa!

(Kävin vielä äkkiä naapuripankissa ennen kuin se meni kiinni, ja siellä tarvittiin kuulemma vain passia! Jos olisin tiennyt tämän olisin hoitanut homman jo aikoja sitten! Joten nyt on lauantaille varattu tilinavausaika!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti